پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119841
رمزگشايي از سناريوي جديد نفتي آمريکا
تاریخ انتشار : 1393/09/26 10:58:18
نمایش : 1299
نماينده سابق ايران در اوپک با تشريح سناريوي جديد نفتي آمريکا، گفت: برخي از مقامات آمريکايي مي‌گويند قصد دارند به منافع و امتيازاتي که در دوره تحريم‌ دست نيافته‌اند در دوره کاهش قيمت نفت دست يابند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از مهر، يکصد و شصت و ششمين نشست اوپک بدون شک يکي از جنجالي‌ترين نشست‌هاي تاريخ پنجاه ساله اين سازمان استراتژيک نفت جهان به شمار مي‌رود، نشستي که برگزاري آن نه تنها نتوانست درماني براي متوقف ساختن کاهش قيمت نفت باشد که حتي به تندتر شدن شيب سقوط قيمت طلاي سياه دامن زد.

با گذشت حدود ۲۰ روز از برگزاري اين نشست، روز گذشته مهدي عسلي نماينده ملي جمهوري اسلامي ايران در اوپک به برخي از مسائل پشت پرده نشست ۱۶۶ اوپک اشاره کرده است.

اين مقام مسئول در تشريح برخي از مسائل پشت پرده اين نشست و دلايل تثبيت سقف توليد نفت اوپک، مي‌گويد: در نشست اخير هشت عضو اوپک از جمله ايران خواهان کاهش يک ميليون و ٥٠٠ هزار بشکه اي از سقف توليد خود بودند اما پس از آن که روسيه با هرگونه کاهشي در توليد نفت خود مخالفت کرد، اين خواسته بيشتر اعضاي اوپک با مخالفت عربستان و سه کشور صادرکننده نفت حاشيه خليج فارس روبرو شد و به نتيجه نرسيد.

پيام اين اختلاف آشکار نفتي بين اعضاي اوپک اين روزها به چشم قيمت طلاي سياه مي رود زيرا روند سقوط آزاد قيمت نفت در بازار تندتر از روزهاي گرم تابستان شده است و کاهش قيمت ها حتي واکنش رئيس جمهوري اسلامي ايران را هم به همراه داشته است.

حسن روحاني رئيس کابينه دولت تدبير و اميد از اين کاهش قيمت نفت به عنوان يک "توطئه نفتي" ياد کرده و هشدار داده است: "واکنش مردم منطقه به توطئه‌ کاهش قيمت نفت قطعي خواهد بود."

در اين بين برخي از کارشناسان داخلي و خارجي از کاهش قيمت و ارزان فروشي طلاي سياه توسط برخي از اعضاي اوپک به ويژه عربستان و چند کشور عربي به عنوان يک تباني نفتي ياد مي کنند و اعتقاد دارند عربستان و آمريکا "يک تباني نفتي" را در بازار راه اندازي کرده تا با کاهش قيمت نفت، فشار بيشتري به اقتصاد کشورهايي همچون ايران و روسيه وارد شود.

از سوي ديگر اظهارنظرهاي وزراي نفت برخي از کشورهاي عربي همچون عربستان سعودي و امارات و از طرف ديگر اجراي سياست کاهش رسمي قيمت نفت توسط کشورهاي کويت، عربستان و امارات متحده عربي به اين شائبه رنگ و بوي واقعي تري بخشيده است.

"نفت ارزان" جاي تحريم را مي‌گيرد

سيد محمد علي خطيبي نماينده سابق ايران در اوپک هم با بيان اينکه براي جلوگيري از توافق اوپک براي کاهش توليد نفت در پشت پرده آمريکا نقش اساسي ايفا کرده است، گفت: برخي از مقامات آنها اظهارنظراتي را ارائه کردند که در اين کاهش قيمت‌ها منافع و امتيازاتي را که در تحريم‌ها نتوانسته‌اند به آن دست پيدا کنند در اين کاهش قيمت درصد دستيابي به آنها هستند به طوري‌که تحريم ها و کاهش قيمت‌ها در يک راستا هستند.

خطيبي در گفتگو با مهر با بيان اينکه در حال حاضر جنگ سهم خواهي در بازار نفت به راه افتاده است، گفت: برخي از کشورهاي عضو اوپک براي حفظ سهم خود در بازار جهاني نفت اقدام به ارائه تخفيف و امتيازهاي ويژه اي به مشتريان مي کنند.

مدير سابق امور بين الملل شرکت ملي نفت ايران با اعلام اينکه در شرايط فعلي قيمت نفت قرباني اين سهم خواهي در بازار خواهد شد، تصريح کرد: زماني روند کاهش قيمت نفت متوقف خواهد شد که يک رابطه منطقي بين عرضه و تقاضا در بازار جهاني نفت برقرار شود.

نماينده سابق ايران در اوپک با بيان اينکه هم اکنون ميزان عرضه نفت بيش از تقاضا است، اظهار داشت: تا زماني که عرضه نفت مازاد و سهم خواهي ها ادامه داشته باشد امکان افزايش قيمت وجود ندارد و حتي پيش بيني مي شود قيمت نفت با کاهش بيشتري همراه باشد.

اين کارشناس اقتصاد انرژي با يادآوري اينکه در شرايط فعلي بازار نفت در يک آشفتگي تاريخي و کم سابقه به سر مي برد، تبيين کرد: بازار نفت نياز به مديريت دارد و تمامي کشورهاي عضو اوپک بايد براي مديريت بيشتر قيمت ها در بازار نفت دور هم گرد بيايند.

خط قرمز کاهش قيمت نفت کجاست؟

خطيبي در پاسخ به اين سوال مهر که خط قرمزکاهش قيمت نفت کجاست و آيا امکان کاهش بهاي طلاي سياه تا بشکه اي ۳۰ و ۴۰ دلار وجود دارد؟ توضيح داد: قطعا با کاهش بيشتر قيمت نفت، توليد نفت در برخي از ميادين و مخازن توجيه اقتصادي ندارد.

نماينده سابق ايران در اوپک با بيان اينکه توليد نفت از مخازن پيچيده، آب هاي عميق و مياديني که نياز به سرمايه گذاري کلان و يا تکنولوژي هاي جديد دارند همچون گذشته براي سرمايه گذاران توجيه ندارد، گفت: اين شرايط آينده بازار نفت را با يک بحران مواجه مي کند.

وي با اعلام اينکه پيش بيني کاهش قيمت نفت سخت است، خاطرنشان کرد: تا زماني که اعضاي اوپک به يک انسجام و هماهنگي نرسند و روند افزايش عرضه نفت مازاد در بازار ادامه يابد امکان متوقف ساختن شيب کاهش قيمت‌ها وجود ندارد.

سازمان صادرکنندگان مستقل نفت بايد تاسيس شود

مدير سابق امور بين الملل شرکت ملي نفت ايران با يادآوري اينکه به دليل مخالفت برخي از کشورها که اينها وابستگي به کشورهاي غربي دارند حتي حاضرند منافع ملي خود را فداي کشورهاي غربي کنند، اظهار داشت: اين کشورها با کاهش توليد در اوپک مخالفت کردند و اجازه ندادند يک بار ديگر اوپک بتواند همچون گذشته بازار را متعادل کند و عرضه و تقاضا را در يک وضعيت مناسب قرار دهد.

خطيبي با اشاره به اين موضوع که از اجلاس اخير اوپک به بعد چشم‌انداز روشني به نقش اوپک نداريم، تاکيد کرد: اميدها کم‌رنگ‌تر شده، هم‌اکنون نيز بازار به حال خود رها شده و از طريق عرضه مديريت نمي‌شود.

وي با بيان اينکه کشورهايي که با کاهش توليد اوپک مخالفت کردند وابستگي شديدي به کشورهاي غربي به ويژه آمريکا دارند و قطعا تصميمي که گرفته شده به نفع ملت‌ها نبوده و درآمدها کاهش يافته است، يادآور شد: اين مخالفت به نفع کشورهاي مصرف‌کننده شده است به طوري که کاهش قيمت نفت به اقتصاد کشورهاي غربي کمک شاياني مي‌کند به نحوي که هزينه انرژي خانوارهاي آمريکايي را کاهش داده است.

نماينده سابق ايران در اوپک، افزود: اگر بتوانيم مذاکراتي را با کشورهاي مستقل صادرکننده نفت داشته باشيم و ساز و کارهايي تعريف شود مي‌توانيم بازار نفت را سر و سامان دهيم و اين کشورها مي‌توانند تصميمات اوپک را کامل کنند.

اين کارشناس بازار انرژي با بيان اينکه ايران همواره با ايده‌هاي نو در بازار انرژي توانسته پيشنهادهاي جديدي را ارائه دهد، گفت: بنابراين سازمان متشکل از کشورهاي مستقل صادرکننده نفت مي تواند تشکيل شود تا اگر اوپک نتواند بازار نفت را مديريت کند اين سازمان وارد عرصه شده و بازار نفت را مديريت کند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html